
Afrikan tähti on suomalainen lautapeli, joka on ollut osa kotien pelihyllyjä jo yli 70 vuoden ajan. Se on peli, jonka lähes kaikki tunnistavat heti pelilaudan kirkkaan sinisestä taustasta ja keltaisesta Afrikan kartasta. Pelaajat tavoittelevat pelin nimikkotähteä – Afrikan tähteä – samalla kun he kohtaavat rosvoja, tyhjiä kiviä ja etsivät arvokkaita jalokiviä.
Pelin yksinkertainen idea, satunnaisuuteen perustuva eteneminen ja jännitys siitä, missä kiven alla tähtikivi piilee, tekevät siitä koukuttavan. Vaikka peli nojaa sattumaan, siinä on pieni tilkka taktikointia ja valintojen tekemistä. Pelin suosio ei ole hiipunut, ja se myy edelleen tuhansia kappaleita vuosittain.
Sisällysluettelo
Suomalainen lautapelilegenda
Afrikan tähti on suomalaisen lautapelihistorian kulmakivi. Sen suunnitteli Kari Mannerla vuonna 1951, vain 19-vuotiaana. Mannerla oli idearikas pelintekijä, ja tämä suosittu lautapeli syntyi, kun hän halusi tehdä nopean, yksinkertaisen ja jännittävän seikkailupelin.
Afrikan tähti-lautapelistä on julkaistu myös korttipelimuunnelmia, jotka tuovat tutun seikkailuteeman kompaktimpaan ja nopeampaan pelimuotoon. Nämä korttipelit tarjoavat vaihtoehtoisen tavan kokea Afrikan tähden henki esimerkiksi matkalla tai tilanteissa, joissa lautapeliä ei ole helppo pelata.
Pelistä tuli heti hitti, ja se on käännetty useille kielille. Suosion salaisuus piilee sen helpossa lähestyttävyydessä: kuka tahansa voi oppia säännöt minuuteissa, ja peli tarjoaa silti iloa pitkään.
Afrikan tähti säännöt ja peliohjeet
Pelin alussa pelaajat valitsevat aloituskaupungikseen Kairon tai Tangerin. Tavoitteena on löytää pelimerkeistä Afrikan tähti ja kuljettaa se Kairoon tai Tangeriin. Ensimmäinen, joka onnistuu tässä, voittaa.
Pelaaja liikkuu nopan silmäluvun verran. Saapuessaan pelimerkin, eli kaupungin kohdalle, pelaaja saa pysähtyä, vaikka nopan silmäluku näyttäisikin enemmän. Merkin alla voi olla arvokas jalokivi, rosvo, hevosenkenkä, tyhjä laatta, tai itse Afrikan tähti. Merkki avataan maksamalla 100 puntaa tai heittämällä nopan silmäluvuksi 4, 5 tai 6.
Rahat ovat tärkeitä: lennot maksavat ja rosvo voi viedä kaiken. Pelissä ei siis pärjää pelkällä tuurilla, vaikka sen sattumanvaraisuus onkin korkea – oikea ajoitus ja kaupungista toiseen liikkumisen valinta vaikuttavat paljon. Peli ei ole ratkennut, vaikka joku löytäisikin Afrikan tähden. Jos joku toinen löytää Afrikan tähden löytymisen jälkeen hevosenkengän, hän voi vielä voittaa, kun vie hevosenkengän takaisin lähtökaupunkiin ennen Afrikan tähden löytänyttä.
Pelin eteneminen
Afrikan tähdessä vuorot kulkevat myötäpäivään. Jokaisella vuorolla heitetään noppaa ja liikutaan sen mukaan. Jos pelaajalla on tarpeeksi rahaa, hän voi myös käyttää lentoreittejä (punaiset viivat) siirtyäkseen nopeasti kaupunkien välillä.
Kun pelaaja saapuu kohteeseen, jossa on pelimerkki, hän saa avata sen maksamalla 100 puntaa tai heittämällä nopan silmäluvuksi 4 tai suurempi. Jos merkin alta paljastuu rosvo, kaikki rahat menetetään. Pelin kulku on arvaamatonta – joku voi löytää Afrikan tähden jo alussa, mutta päästäkseen voittoon, kivi täytyy kuljettaa turvallisesti aloituskaupunkiin.
Afrikan tähti pelimerkit
Pelissä on yhteensä 30 pelimerkkiä.Yksi pelimerkeistä kätkee Afrikan tähden. Muita merkkejä ovat kaksi rubiinia, kolme vihreää smaragdia, neljä keltaista topaasia, kolme rosvoa ja viisi hevosenkenkää. Loput merkit ovat tyhjiä, eivätkä ne vaikuta pelin etenemiseen millään tavalla.
Pelimerkit sekoitetaan jokaisen pelin alussa ja asetetaan satunnaisesti pelilaudan merkityille paikoille. Pelaajat eivät tiedä, missä tähti piileksii – tämä luo jatkuvaa jännitystä. Jos nostat rosvo-merkin, kaikki rahat menetetään. Hevosenkenkä on onnenmerkki, jolla voit voittaa, jos löydät sen Afrikan tähden löytymisen jälkeen.
Jos pelimerkin alla on keltainen topaasi, saa pelaaja siitä 300 puntaa. Vihreästä smaragdista pelaaja saa 600 puntaa ja rubiinista peräti 1000 puntaa.
Pelilaudan kaupungit ja niiden merkitys
Pelilauta esittää Afrikan mannerta, jossa on yli 30 kaupunkia ja useita keitaita. Jotkut kaupungit ovat suurempia ja niistä saa helposti yhteyden muihin. Esimerkiksi Kairo ja Tanger ovat tärkeitä, koska sinne pitää tuoda Afrikan tähti tai hevosenkenkä voiton saavuttamiseksi.
Lentokentillä varustetut kaupungit mahdollistavat nopeat siirtymät, mutta ne maksavat. Kaupungeissa liikkumista kannattaa suunnitella: reittivalinnoilla voi joko nopeuttaa peliä tai hukata monta vuoroa.
Näin voitat pelissä
Voittaaksesi Afrikan tähden, sinun on oltava sekä onnekas että strateginen. Tässä muutama vinkki:
- Etsi nopeita reittejä suurten kaupunkien välillä
- Lentäminen säästää aikaa ja voi tuoda taktista etua. Toisaalta yksi lentomatka maksaa 300 puntaa.
- Joskus Afrikan tähti voi sijaita saarella, ja merireitti kannattaa
- Älä luovuta, jos joku löytääkin Afrikan tähden. Jos löydät hevosenkengän tämän jälkeen, sinulla on vielä hyvä mahdollisuus voittaa.
Voitto vaatii tarkkaa ajoitusta, sopivasti riskinottoa ja paljon tuuria.
Pelin historiasta lyhyesti
Kari Mannerlan luoma Afrikan tähti julkaistiin vuonna 1951. Sen suosio yllätti jopa tekijänsä – peliä myytiin heti kymmeniä tuhansia kappaleita. 1960-luvulla peli käännettiin ruotsiksi ja norjaksi, ja 2000-luvulla julkaistiin digitaalinen versio. Se on edelleen yksi Suomen myydyimmistä peleistä – jo yli neljä miljoonaa kappaletta on vaihtanut omistajaa.
Pelin yksinkertainen mutta koukuttava idea on säilyttänyt sen vetovoiman yli sukupolvien. Pelaajat palaavat sen pariin yhä uudelleen etsimään Afrikan tähteä, välttelemään rosvoja ja kilpailemaan toistensa kanssa löytöretkellä halki Afrikan. Peli on muodostunut osaksi suomalaista kulttuuriperintöä, ja monille se tuo mieleen nostalgisia muistoja lapsuudesta tai perheen yhteisistä peli-illoista.
Afrikan tähti -pelin eri versiot
Afrikan tähdestä on tehty useita versioita vuosikymmenten aikana. Tunnetuin muunnelma on “Inkan aarre”, jossa pelialueena on etelä-Amerikka ja pelimekaniikka on lähes identtinen. Lisäksi pelistä on julkaistu korttipeli, sekä mobiiliversioita, joissa säännöt on mukautettu digitaaliselle alustalle. Joissain versioissa on myös lisätty vaikeustasoja tai tehtäviä, mutta perusidea pysyy samana. Keräilijöiden suosimia ovat alkuperäiset painokset 1950–70-luvuilta.
UKK
Miksi Afrikan tähti poistetaan päiväkodeista?
Joissakin päiväkodeissa lautapeli on poistettu, koska sen katsotaan esittävän siirtomaahistoriaa yksinkertaistavalla tai ongelmallisella tavalla. Päätökset ovat yleensä osa laajempaa arvokeskustelua kasvatuksen sisällöistä.
Onko Afrikan tähti suomalainen?
Kyllä. Peli on suomalainen keksintö ja sen suunnitteli Kari Mannerla Helsingissä vuonna 1951.
Onko Afrikan tähti olemassa?
Kyllä, Afrikan tähti eli Cullinan-timantti on aivan oikea, historiallinen timantti — ei pelkkä lautapelin keksintö.