Carcassonne

Carcassonne on lautapeli, joka on onnistunut yhdistämään keskiaikaisen arkkitehtuurin, strategisen ajattelun sekä sopivan määrän tuuria yhteen ja samaan pakettiin. Pelin nimi tulee Ranskassa sijaitsevasta Carcassonnen linnoituskaupungista, joka tunnetaan vaikuttavista muureistaan ja värikkäästä historiastaan. Mutta miksi juuri tämä peli on onnistunut vakiinnuttamaan asemansa niin monen peliharrastajan pöydällä lautapelien ja korttipelien joukossa? Sitä pohdiskellaan tässä artikkelissa erilaisten esimerkkien kautta.

Carcassonne pelin historia

Carcassonnen suunnitteli saksalainen Klaus-Jürgen Wrede 1990-luvun lopulla, ja se julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 2000 Hans im Glückin toimesta. Jo seuraavana vuonna peli voitti arvostetut Spiel des Jahres- sekä Deutscher Spiele Preis -palkinnot Saksassa, ja Suomessa se valittiin vuoden peliksi 2004.

Pelin taustalla oleva Carcassonnen kaupunki on ollut historian näyttämönä muun muassa roomalaisille sekä ristiretkeläisille, ja tämä historiallinen kerroksellisuus näkyykin pelin teemoissa.

Carcassonne säännöt lyhyesti

Carcassonnen säännöt ovat melkoisen simppelit, mutta niiden hallitseminen vaatii kuitenkin pientä treenaamista. Jokainen pelaaja rakentaa vuorollaan yhteistä pelikenttää laattapalojen avulla ja asettaa omia seuraajiaan eli meeplejä ansaitakseen pisteitä. Säännöissä on muutama keskeinen kohta, jotka on hyvä pitää mielessä:

Miten pelataan?

Carcassonnea pelataan vuoroissa, ja jokainen vuoro koostuu kolmesta vaiheesta: laatta nostetaan, asetetaan pöydälle ja sen jälkeen voidaan vielä sijoittaa seuraaja sen päälle, mikäli alue vain on vapaana. Pelin alussa pöydällä on vain aloituslaatta, jonka ympärille koko Carcassonnen alue alkaa rakentumaan. Jokainen uusi laatta muovaa pelikenttää ja avaa uusia tilaisuuksia tai sitten sulkee niitä pois. Pelissä on läsnä jatkuva valintojen ketju, sillä sinun on päätettävä, rakennatko omaa aluettasi vai yritätkö estää kilpakumppaneitasi saamasta pisteitä.

Pelin vaiheet ja eteneminen

Pelin kulku on jaettu selkeisiin vaiheisiin, joita ovat laattojen nostaminen sekä asettaminen ja seuraajien sijoittaminen. Pelin aikana syntyy usein odottamattomia tilanteita, kun joku pelaajista onnistuu yhdistämään kaksi laajaa kaupunkia tai katkaisee toisen pelaajan pitkän tien. Pelin edetessä kenttä kasvaa ja muuttuu yhä monimutkaisemmaksi, ja välillä yhden laatan sijoittaminen voi ratkaista koko pelin.

Luostarin rooli pelissä

Luostarit ovat tässä pelissä hieman kuin jokerikortteja, sillä ne voivat tuoda pelaajalle jopa yhdeksän pistettä, mikäli luostarin ympärille onnistutaan rakentamaan täydet kahdeksan laattaa. Luostari vaatii kuitenkin kärsivällisyyttä, sillä keskeneräisenä sen pistepotentiaali jää vajaaksi. Usein luostarin ympärille rakentaminen vaatii yhteistyötä tai ainakin muiden pelaajien suopeutta. Joskus luostari jää yksinään keskelle peltoa, jolloin siitä saa vain murto-osan pisteistä.

Kaupunkien rakentaminen ja merkitys

Kaupungit ovat Carcassonnen pisteidenlähde, ja ne myös houkuttelevat riskinottoon. Pieni kaupunki valmistuu nopeasti, mutta tuottaa vähemmän pisteitä, kun taas suurempi kaupunki voi tuoda muhkean pistepotin, mutta sen rakentaminen on altis muiden pelaajien sabotaasille. Usein peli ratkeaa siihen, kuka onnistuu rakentamaan kaikista suurimman ja tuottoisimman kaupungin – tai kuka onnistuu ujuttamaan omia seuraajiaan muiden rakennelmiin.

Ohjeet

Pelin ohjeet ovat selkeät, mutta niihin liittyy paljon pieniä sääntönyansseja, jotka oppii vasta käytännössä. Seuraajaa ei esimerkiksi voi asettaa alueelle, jossa on jo toisen pelaajan meeple, ellei alue laajene myöhemmin yhdistymällä. Lisäksi pelissä on paljon tilanteita, joissa säännöt vaativat pienoista tulkintaa. Milloin esimerkiksi kaksi tietä katsotaan erillisiksi ja milloin ne yhdistyvät. Tämän vuoksi peli sopii hyvin myös niille, jotka nauttivat pienen sääntöviilauksen tuomasta lisämausteesta.

Pelikenttä

Carcassonnen pelikenttä rakentuu laatta laatalta, ja jokainen peli muodostaa oman uniikin karttansa. Tämä tekee jokaisesta pelikerrasta erilaisen, sillä joskus syntyy valtava kaupunki, toisinaan taas peltojen ja teiden laaja verkosto. Pelikentän muoto vaikuttaa suoraan pelin kulkuun ja strategisiin valintoihin. Jos kentälle esimerkiksi jää paljon avoimia reunoja, peli voi päättyä yllättävän nopeasti, kun laatat loppuvat kesken.

Useamman alaisen käyttö samalla alueella

Yksi Carcassonnen kiinnostavimmista piirteistä on tilaisuus kilpailla samoista alueista. Jos kaksi pelaajaa onnistuu yhdistämään omat alueensa, joilla molemmilla on jo seuraaja, pisteet menevät sille, jolla on alueella enemmän seuraajia eli siis niitä meeplejä. Tämä avaa mahdollisuuden taktisiin siirtoihin, sillä välillä kannattaa uhrata useampi seuraaja saadakseen haltuunsa suuren kaupungin tai pitkän tien. Toisaalta liiallinen seuraajien sitominen yhteen ja samaan alueeseen voi johtaa tilanteeseen, jossa omat hahmot ovat pitkään poissa pelistä.

Miten voitan?

Voittaminen vaatii tasapainottelua riskinoton ja varman päälle pelaamisen välillä. Usein voittaja ei ole se, joka rakentaa kaikista eniten, vaan se, joka onnistuu keräämään pisteitä monipuolisesti, esimerkiksi muutamia kaupungeista, pieniä määriä teistä, ehkäpä yksi hyvin ajoitettu luostari ja lopuksi vielä isot pisteet pelloista. Tärkeää on myös seurata muiden pelaajien tekemisiä ja pyrkiä estämään heidän suunnitelmiaan aina silloin, kun siihen tarjoutuu hyvä tilaisuus.

Tehokkaimmat strategiat

Carcassonnen strategioissa korostuu erityisesti seuraajien tehokas käyttö. Kokeneet pelaajat pyrkivät pitämään seuraajansa mahdollisimman usein vapaana, jotta niitä voi hyödyntää uusissa projekteissa. Monipuolinen pisteiden kerääminen eri alueista, kuten kaupungeista, teistä, luostareista ja pelloista, on usein avainasemassa. Pienet, nopeasti valmistuvat alueet tuovat tasaista pistevirtaa, mutta toisaalta rohkea osallistuminen muiden rakentamiin suuriin kaupunkeihin voi tuottaa yllätyspisteitä.

Pelin edetessä laattojen määrän ja mahdollisten yhdistämisvaihtoehtojen seuraaminen auttaa tekemään järkeviä päätöksiä. Joskus on myös viisasta jättää jokin alue keskeneräiseksi ja siirtyä uusiin projekteihin, jos näyttää siltä, että valmistuminen veisi liikaa aikaa tai resursseja.

Pisteiden lasku selitettynä

Pisteiden lasku on varsin suoraviivaista, mutta vaatii kuitenkin tarkkuutta. Valmiista teistä saa pisteen per laatta, valmiista kaupungeista kaksi pistettä per laatta ja luostareista yhdeksän pistettä, jos ympäröivät laatat ovat paikoillaan. Pelin lopussa keskeneräiset alueet tuottavat vähemmän pisteitä. Tie ja kaupunki antavat vain yhden pisteen per laatta ja luostari pisteen jokaisesta viereisestä laatasta. Pellot pisteytetään viimeisenä, ja jokainen peltoon liitetty valmis kaupunki tuo kolme pistettä. Tämä tekee pelin lopusta usein yllättävän, sillä peltojen pisteet voivat kääntää tilanteen täysin päälaelleen.

Carcassonnen lisäosat ja laajennukset

Carcassonne on tunnettu myös laajennuksistaan, joita on julkaistu kymmeniä kappaleita. Tunnetuimpia ovat Kirkot ja kievarit, Kauppiaat ja rakentajat sekä Prinssi ja lohikäärme. Jokainen laajennus tuo peliin uusia sääntöjä ja laattoja, jotka muuttavat pelin rakennetta. Kirkot ja kievarit esimerkiksi mahdollistavat kuudennen pelaajan, Kauppiaat ja rakentajat tuo peliin uusia pisteytysmekanismeja ja Prinssi ja lohikäärme lisää peliin satunnaiselementtejä. Laajennusten ansiosta peli pysyy tuoreena ja tarjoaa vaihtelua kokeneillekin pelaajille.