Smart 10

Smart 10 on tietovisapeli, jossa pelaajat kisaavat toisiaan vastaan kysymyshaasteiden parissa. Pelin kysymykset käsittelevät laajasti eri aihealueita historiasta pop-kulttuuriin. Jokaisessa kysymyksessä on kymmenen vastausvaihtoehtoa, joista pelaajat valitsevat mielestään oikeat. Mitä enemmän oikeita vastauksia löydät, sitä enemmän pisteitä saat. Kuka selviytyykään voittajaksi ja ansaitsee tietovisaruhtinaan kruunun otsalleen?

Tietovisapeli perheille ja ystäville

Smart 10 sopii erityisen hyvin 2-8 hengen porukalle, jossa pelaajat ovat kiinnostuneita erilaisista aihepiireistä. Peli soveltuu yli 14-vuotiaille pelaajille, sillä kysymykset vaativat yleistietämystä ja hyvää päättelykykyä. Myös pelaajat, joita bridge korttipeli kiehtoo, löytävät pelistä mukavaa ajanvietettä. Pelaajat vastaavat vuorotellen, ja oikeasta vastauksesta saa uuden tilaisuuden vastata seuraavalla kerralla.

STTInfon mukaan Smart 10 on saavuttanut lähes miljoonan myydyn kappaleen rajapyykin, ja se on käännetty 18 eri kielelle. Pelistä on luotu jopa televisio-ohjelmaformaatti Itävallassa, jota esitettiin ORF1-kanavalla yli 100 jakson verran. Tämä kertonee pelin saavuttamasta kansainvälisestä suosiosta.

Smart 10 säännöt

Pelaajat vastaavat vuorotellen samaan kysymykseen, jossa on 10 vastausvaihtoehtoa. Vuorollaan pelaaja valitsee yhden vastausvaihtoehdon, jonka uskoo olevan oikein. Vastaus tarkistetaan, ja oikeasta vastauksesta saa yhden pisteen.

Jos pelaaja vastaa oikein, hän voi jatkaa vastaamista, kun vuoro osuu taas hänen kohdalleen kierroksen aikana. Väärä vastaus kuitenkin nollaa kaikki kierroksella kerätyt pisteet ja pelaaja putoaa pois kyseisen kysymyksen kierrokselta. Pelaaja voi myös passata milloin tahansa säilyttääkseen keräämänsä pisteet.

Kierros jatkuu, kunnes kaikki ovat passanneet tai kaikki oikeat vastaukset on löydetty. Pisteet merkitään pelilaitteen laskuriin jokaisen kierroksen jälkeen. Peli päättyy, kun joku saavuttaa 30 pistettä tai jonkin ennalta sovitun pistemäärän.

Pelin eteneminen

Peli alkaa asettamalla kysymyskortti kaikkien nähtäville. Pelaajat lukevat yhdessä kortissa olevan kysymyksen ja kymmenen vastausvaihtoehtoa. Vuorotellen jokainen pelaaja valitsee yhden vastausvaihtoehdon ja vastaus tarkistetaan heti sanomalla vastaus ääneen ja kääntämällä nappula, jonka alla vastaus on.

Kierroksen aikana pelaaja voi joko jatkaa vastaamista, passata säilyttääkseen pisteensä tai pudota pelistä väärän vastauksen myötä. Kun kierros päättyy, pisteet merkitään pelilaitteen laskuriin ja siirrytään seuraavaan kysymykseen.

Kuinka kysymykset toimivat pelissä?

Jokaisessa kysymyskortissa on pääkysymys, kuten “Mitkä näistä ovat Oscar-palkittuja elokuvia?” tai “Mitkä seuraavista kuuluvat aurinkokuntamme planeettoihin?”. Vastausvaihtoehdot ovat selkeitä ja yksiselitteisiä.

Smart 10:n vaihtelevat kysymysaiheet antavat jokaiselle pelaajalle tilaisuuden loistaa omilla vahvuusalueillaan. Jos jokin kysymys tuntuu hankalalta, seuraavalla kierroksella aihe voi vaihtua täysin toiseksi. Esimerkiksi urheilukysymyksen jälkeen voidaan hypätä historiaan ja siitä edelleen vaikkapa elokuviin tai maantieteeseen. Näin jokainen pelaaja pääsee osoittamaan oman suosikkialansa tuntemusta.

Näin valitset vastauksen

Vastaaminen tapahtuu sanomalla vastaus ääneen ja kääntämällä vastausnappula. Mieti ensin, kuinka varma olet ennen kuin lukitset vastauksen. Voit myös harkita passaamista niiden vaihtoehtojen kohdalla, joista et ole juurikaan varma. Vastausta ei voi peruuttaa, sillä se tarkistetaan välittömästi.

Kuinka pisteet lasketaan?

Pisteiden laskenta tapahtuu jokaisen kierroksen päätteeksi. Oikeista vastauksista saa yhden pisteen per vastaus, ja pisteet merkitään pelilaitteen kulmissa oleviin laskureihin. Väärä vastaus nollaa kaikki kierroksen aikana kerätyt pisteet.

Pelaaja, joka kerää ensimmäisenä 30 pistettä, voittaa koko pelin. Pelaajat voivat halutessaan sopia myös jostain toisesta pistemäärästä, joka voi olla tuota vakiovoittopistemäärää pienempi tai suurempi.

Vinkkejä ja strategioita menestymiseen

Smart 10:ssä menestyminen perustuu hyvään yleistietämykseen ja harkittuun riskinottoon. Vastaa kysymyksiin, joiden oikeat vastaukset tiedät suurella varmuudella. Käytä loogista päättelyä epävarmoissa tilanteissa. Jos olet pisteiden keruussa jäljessä, voit harkita suurempaa riskinottoa.

Jos olet jo saanut pisteitä kierroksen aikana, harkitse tarkkaan jatkamista. Väärä vastaus vie kaikki pisteet mukanaan, joten joskus on viisaampaa tyytyä pieneen (mutta varmaan!) pistesaaliiseen kuin menettää koko potti.

Smart 10 Junior vs. alkuperäinen

Smart 10 Junior sopii 8-12-vuotiaille pelaajille. Sen kysymykset käsittelevät lapsille tuttuja aiheita: eläimiä, urheilua, luontoa ja lasten viihdettä. Vaikeustaso on sovitettu nuoremmille pelaajille sopivaksi.

Alkuperäisessä Smart 10:ssä kysymykset ovat vaihtelevampia ja haastavampia. Aiheina ovat esimerkiksi historia, maantiede, kirjallisuus ja tiede. Kysymyksiin vastaaminen vaatii hyvää yleistietoa ja päättelykykyä.

Molemmat versiot noudattavat samaa perusajatusta, mutta Juniorissa pisteiden laskeminen on tehty yksinkertaisemmaksi. Tämä auttaa nuorempia pelaajia keskittymään itse pelaamiseen.

Smart 10 lisäkysymykset

Peruspeliä voi laajentaa teemapaketeilla, jotka sisältävät kysymyksiä esimerkiksi musiikista, elokuvista tai urheilusta. Näin jokainen pelaaja voi valita itseään kiinnostavia aihepiirejä.

Lisäpaketit tuovat peliin vaihtelua, kun samat kysymykset eivät toistu kerta toisensa jälkeen. Kaikki lisäpaketit sopivat suoraan peruspelin laudalle ja noudattavat samoja sääntöjä.

Uusia kysymyspaketteja ilmestyy tasaisesti, ja niissä käsitellään myös ajankohtaisia aiheita. Valikoimasta löytyy niin helpompia kuin haastavampiakin paketteja erilaisille pelaajille.

Missä voi ostaa pelin?

Smart 10 -peliä myyvät monet suomalaiset lelukaupat ja tavaratalot. Pelin voi löytää esimerkiksi Prismasta, K-Citymarketista, Puolenkuun Peleistä ja erikoisliikkeistä. Lisäksi peliä myyvät verkkokaupat kuten Adlibris, VPD ja Prisma verkkokauppa. Kannattaa tarkistaa myös pienemmät verkkokaupat.

Lisäkysymyspaketteja on saatavilla samoista myyntipisteistä. Verkkokauppojen valikoimissa on tyypillisesti laajin valikoima lisäkysymyspaketteja.

UKK

Voiko Smart10:tä pelata kahdestaan?

Smart10 toimii parhaiten isommalla porukalla, mutta sitä voi pelata myös kahden kesken. Kahden pelaajan pelissä molemmat voivat vastata useampaan vaihtoehtoon omalla vuorollaan. Peliä voi pelata myös perhepiirissä kolmestaan tai pareittain.

Onko Smart10 suomalainen?

Peli on alun perin itävaltalainen, mutta sen kaikki oikeudet omistaa kotimainen Martinex, joka on muokannut kysymykset suomalaisille sopiviksi.

Saako Smart10:ssä vastata “ei”?

Kierroksen aikana pelaaja voi joko vastata tai passata eli jättää vastaamatta. Vastaamatta jättäminen merkitsee sitä, ettei pistetä kerry. Mieti siis tarkkaan ennen kuin vastaat.